مدیریت حوزه علمیه علوی هیدج

مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان زنجان

مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان زنجان

آپلود عکس
مدیریت حوزه علمیه علوی هیدج
نویسندگان
آپلود عکس آپلود عکس

آشنایی با انجام تحقیق پایانی حوزه های علمیه

يكشنبه, ۱ فروردين ۱۴۰۰، ۱۲:۴۵ ق.ظ

 

جدول شاخص های ارزیابی / مراحل پنجگانه تحقیق پایانی

فصل اول: کلیات و تعاریف

ماده 1: تحقیق پایانی:  درسی به ارزش دو واحد و دارای 20 نمره مستقل، حاصل مطالعه و تتبعات علمی طلاب متقاضی است که متناسب با سطح دانش و توان علمی  مهارتی ایشان، در موضوع و قالب مشخص و به صورت مکتوب ارائه میشود.

ماده 2: طلبه متقاضی: به طلاب مدارس علمیه بلند مدت و کوتاه مدت )سفیران هدایت( اطلاق میشود که دارای:

  1. پرونده فعال تحصیلی در مرکز مدیریت حوزههای علمیه و حائز شرایط ذیل باشند:
  2. قبولی در حداقل 3900 ساعت از دروس دوره برای طلاب ورودی مقطع سیکل و 3000 ساعت برای طلاب ورودی مقطع دیپلم و دانشگاهی در برنامه جدید مدارس بلند مدت و حداقل 3000 ساعت از دروس دوره در مدارس کوتاه مدت )سفیران هدایت(.
  3. قبولی در درس مهارتهای پژوهشی.
  4. فعال بودن پرونده تحصیلی.

ماده 3: اهداف:

  1. سنجش و ارتقاء توان طلبه در کشف مسئله، جستجوی علمی، جمعآوری و دستهبندی مطالب و انجام روشمندتتبع علمی.
  2. ارزیابی و ارتقاء میزان آشنایی طلبه با منابع مهم دانش های حوزوی و توان استفاده و برداشت از آنها.
  3. مهارت سنجی و ارتقاء توان طلبه در نگارش علمی و تولید اثر استاندارد.
  4. تثبیت و تعمیق آموخته های دانشی طلاب متقاضی

ماده 4. ارکان

  1. معاون پژوهش استانی؛
  2. شورای مدرسه؛
  3. گروه علمی  تربیتی؛
  4. معاون/مسئول پژوهش واحد آموزشی؛
  5. استاد راهنما؛
  6. استاد ارزیاب؛
  7. طلبه.

 

ماده 9. استاد راهنما: استاد دارای شرایط مندرج در این آییننامه که راهبری و راهنمایی پژوهشی طلبه را در فرآیند

تدوین تحقیق بر عهده دارد.

الف: شرایط

  1. دارای مدرک علمی سطح 3 حوزه؛
  2. آشنایی کامل با مراحل پژوهش و مهارتهای عمومی پژوهشگری؛
  3. سابقه حداقل سه سال تدریس موفق در رشته علمی مرتبط با موضوع؛

تبصره: اساتید فاقد شرط بند 1 و 3 منوط به قبولی در امتحانات کتبی و شفاهی پایه دهم، در موارد ذیل می توانند به عنوان استاد راهنما یا ارزیاب معرفی شوند:

  1. داشتن اثر پژوهشی مورد تایید معاونت پژوهش استان در رشته علمی مرتبط با موضوع؛
  2. سابقه حداقل 4سال شرکت مستمر در درس خارج.

 

ماده 11 : وظایف طلبه:

انتخاب واحد در زمان مقرر و پیشنهاد موضوع و استاد راهنما

درصورت انتقال طلبه و عدم دسترسی به استاد راهنمای واحد آموزشی مبدا، یا عدم تایید استاد توسط گروه علمی  تربیتی

واحد آموزشی مقصد، طلبه میبایست نسبت به پیشنهاد استاد راهنمای جدید )با همان موضوع مصوب مدرسه مبدا اقدام نماید.

تدوین طرح تحقیق پایانی زیر نظر استاد راهنما

تحویل طرح به معاون پژوهش مدرسه؛

ارتباط مستمر با استاد راهنما در طول نگارش تحقیق پایانی؛

درخواست تمدید زمان تدوین تحقیق پایانی در صورت عدم اتمام تحقیق درموعد مقرر)پیوست 3

تحویل تحقیق و کاربرگ موافقت استاد راهنما با ارزیابی  و تعهد نامه تقیّد به اصالت اثر به

معاون پژوهش؛

ارائه نسخه الکترونیکی تحقیق در قالب یک فایل word و یک فایل pdf به معاونت پژوهش واحد آموزشی؛

انطباق تحقیق با طرح نامه؛

 

 

 

منبع: شیوه نامه و دستورالعمل تحقیق پایانی